FRA ADRR TIL AHA

– SANSELIGHED OG NATURVIDENSKAB GÅR HÅND I HÅND MED VERDENSMÅLENE

Med udsigt til renseanlæggets mange processer arbejder eleverne med en bid af den virkelige verden,  alt imens byens spildevand passerer forskellige renseprocesser, ressourcer bliver recirkuleret til grøn bæredygtig energi, og det rensede spildevand ender i havet omkring Hovedstadsområdet. Vi har en praktisk tilgang til at understøtte skolernes undervisning i FN’s Verdensmål

Grundlaget for spildevandsrensning er FN’s Verdensmål 6 om rent vand og sanitet til alle. I Danmark renses alt spildevand på moderne renseanlæg, men 80 procent af verdens spildevand savner stadig et renseanlæg. Dét er vigtigt at fortælle eleverne. Lige så vigtigt er det at knytte ansvarlighed og bæredygtig adfærd til elevernes værktøjskasse. Selv i vores moderne liv betyder det noget at være tænksom og handlende for et godt miljø. Igennem praktiske og sanselige forsøg oplever eleverne på egen hånd, hvordan rensningsprocesserne foregår, så de på baggrund af deres erfaringer og resultater får en forståelse for hvordan den enkeltes handlinger påvirker processen. Verdensmålene er et universelt sprog til denne forståelse af bæredygtighed.

Hos KloakLab inddrager vi i undervisningen de Verdensmål, som BIOFOS har besluttet at arbejde med, og understøtter herigennem skolernes arbejde med Verdensmålene.

Vi arbejder for disse Verdensmål: